▶ Mit is mondhatnk? Elg rgta foglalkozok blogolssal, blogspoton voltam jelen rgebben, de mgis gy rzem, hiba a sok v, most kezdtem csak bele igazn. Az oldalon a szemlyes knldsaim, elmlkedseim, lmnyeim mellett mg fejtegetek pr tmt, de leginkbb csak random dolgokat amik ppen eszemebe jutnak. Nem akarom megvltani a vilgot egyik bejegyzsemmel sem, nem akarom megmondani senkinek sem a tutit, egyszeren csak... kirni magambl a gondolataim. Valami ilyesmi cllal vagyok itt.
Mostantl szerintem jobban jrok ha gy osztom meg a jtkos tapasztalataim, lmnyeim, mert ezek az rsok kitesznek magukban egy bejegyzst, nem kell melljk a mindennapi rizsa.
A mostani felhozatal legfkpp PS2-es jtkokbl ll s elgg vltozatosra sikerlt. Folytattam a Ys sorozatot, gy sikerlt kijtszanom a 3. rsz remake jtkt, ez lenne a Ys - The Oath in Felghana (PSP). Egy szrakoztat akci RPG nem kevs kihvssal ami (szerintem) tmenetet kpez a sorozat rgi j stlusa kztt.
Ezek utn kzdttem kicsit egy japn indie jtkkal, de teljesen megrte. Ez volt az Akuma to Kojō (PC). Nem csak a nyelvi akadlyokat kellett lekzdenem, valahogyan mkdsre is kellett brni a programot.
A kvetkez az Okami volt PS2-re. Rgta szemeztem mr vele, de sosem kezdtem el. Viszont ahogyan elszedtem egybl beleszerettem. Kiss furcsa volt elszr, hogy a fszereplnk most egy farkas, de hamar beleszoktam, az ecset hasznlata a kpernyn pedig igencsak szrakoztat jtkelem.
Nagyon vletlenszeren kezdtem el utna a Fahrenheit (vagy Indigo Prophecy) cm jtkot PS2-re. Inkbb interaktv drmaknt szoktk emlegetni, de persze semmit nem tudtam errl mikor nekikezdtem. Nehogy egyszer is vletlenl utnanzzek annak amit jtszani akarok... Meg kell hagyni rdekes s emlkezetes jtk az mr biztos. rlk, hogy megtapasztalhattam.
Az utols a bejegyzsben pedig az Ar tonelico - Melody of Elemia PS2-re ugyancsak. Ez a jtk is egy klnleges lmnyt adott s elhatroztam, a kvetkez rszt is kiprblom majd. Egy RPG lenne amiben nagy szerepet kapnak a dalok s rdekes mdon fel kell fedezned a partnereid tudatalattijt, hogy minl ersebb dalokat legyenek kpesek alkotni. Ht ez mr valami.
~.oOo.~
Ahogy mondtam, folytattam a Ys jtkokat. Ezttal ismt egy PSP cmet vettem el, ez volt a Ys - The Oath in Felghana. Ami tulajdonkppen a Ys III: Wanderers from Ys remakeje. Miutn kijtszottam ezt, rjtttem, hogy a Ys III is megvan SNES-re, csak... gy elraktam, hogy sosem volt szem eltt s ezrt soha nem vettem el. Mondjuk ki tudja ezek utn el fogom-e. Olyan ez a jtk, mintha egyfajta tmenet lenne a rgi Ys jtkok s az j Ys jtkok kztt. Ennl jobban nem tudom megfogalmazni azt az rzst ami megfogott jtk kzben.
Elszr is, sszessgben, mint jtk, teljesen j. Viszont a Ys jtkok kztt, a maga sorozatn bell mgis akad amire azt mondanm, hogy jobb ennl. Persze ez nem von semmit az rtkbl. A Ys jtkok mindig fantasztikusak. Legalbbis amikkel eddig tallkoztam.
Itt hagyom az introt, mert... vtek nem megmutatni egy Ys introt. Annyira epic mindegyik. Igaz nem ez a kedvencem, de mindenesetre megadjk a mdjt.
A trtnet elejn Adol s Dogi megrkeznek Redmontba, Dogi szlvrosba. Mr megrkezskkor tapasztalnak nyugtalansgra okot ad dolgokat, mondjuk hogy szrnyek jelentek meg a mskor bks kisvros kzelben. Miutn biztonsgba vezettk Elenat, Dogi gyerekkori jbartjt, bejrhatjk a vrost s elkezdhetik kiderteni, mi is ll a klns jelensg mgtt. tjuk sorn felfedik a mltbli tragdikat, a legendt, ami hatssal van a jelenre is s lassan kiderl az is, mi trtnt Elena eltnt btyjval, Chesterrel.
A zene tovbbra is eszmletlen, ahogyan azt mr az eddigi Ys jtkoktl megszokhattuk. De most komolyan, nem gyzm elgg hangslyozni. Eleve maga az egsz jtk tele van akcival amit tkletess tesz az intenzv zene is. Nagyon jl meg tudja teremteni a hangulatot. Ez az egyik dolog, amirt annyira is imdom ezt a sorozatot. Minden olyan akcids, minden olyan gyorsan trtnik, nha tl gyorsan.
Egyik rdekes meglepetse a jtknak, hogy ha tbbszr elbukna a jtkos egy boss harc alatt, akkor a jtk felajnlja, hogy megismtelheted a harcot alacsonyabb nehzsgi szinttel. Olyan, mintha... a jtk megsajnlna, hogy szegny szerencstlennek tl nehz, ht knnytsk meg a dolgt. hm. Br meg kell hagyni... kedves. De most tnyleg. gy lehetsget adnak azoknak is, akik teszem azt, nem reznek r egy-egy harcra. Mint mondjuk n a Chesterrel folytatott... akrmelyik harcra. Annyira utltam ellene harcolni, nem volt kedvem, nem akartam, idegestett Chester nem csak mint ellenfl, de mint karakter is. Nagyon nem akartam vele harcolni, gy lds volt mikor alacsonyabb szinten harcolhattam vele. Csak azt vrtam egsz vgig, hogy vgre vge legyen s hzzon el a fenbe.
sszessgben megint csak egy nagyon j jtkrl beszlnk annak ellenre, hogy nem a kedvenc Ys jtkom. Ez a vlemnyem. Tud adni egy egyedi lmnyt. Jtsztok a Ys jtkokat, prbljtok ki ket, adjatok nekik egy eslyt, mert igenis megrdemlik s az egsz sorozat NAGYSZER s EPIC.
A kvetkez egy japn indie jtk volt, az Akuma to Kojō (PC), amit Yoshi ksztett RPG Maker 2000-ben. ppen egy japn oldalon nzeldtem, mikor szembejtt velem ez a jtk. Egybl felkeltette a kvncsisgom a pillanatkpekkel. Annyira Castlevania hangulata volt, el is hatroztam, ezt ki kell prblnom! Viszont mivel japn jtkrl van sz, gy nem kevs problmm volt vele, kezdve a nyelvi akadlyokkal ugye. Elszr is mkdsre kellett brnom, mert mg a sajt fjlait sem tudta felismerni, tekintve, hogy japn karakterekkel voltak megadva, illetve lettek volna, ha normlisan csomagolom ki. Szval miutn sikerlt tlltani a kicsomagolsra hasznlt programot s helyesen megkaptam a fjlneveket, elindult. Viszont a japn karakterek helyett random karaktereket kaptam amik olvashatatlann tettk a szveget a jtkban. Ht j, erre val az EasyRPG. Elgg hasznos kis program azoknak akik Makeres jtkokat akarnak futtatni, ajnlom, ingyenes (igaz sajnos csak Maker 2000 s 2003-as jtkokkal mkdik). Szval elindult s lttam normlisan a karaktereket is. Ekkor jtt a kvetkez lps. Majd biztosan hlye leszek karakterenknt fordtgatni, egy msik programmal kiszedtem az egsz jtkbl a mappokon lv szveget. Ennek a szpsghibja az volt, hogy a men textet meg az itemeket, harc alatt lv textet nem tudtam kiszedni, gy azt helyben fordtgattam s felrtam egy paprra amit kellett. Igazbl ezt meg trhattam volna ha szerkesztben megnyitom a jtkot, de ez csak utlag jutott eszembe, mdostani meg nem akartam a jtk fjlait. Arrl nem is beszlve, hogy kegyetlen munka lett volna, mert a szerkeszt nem kezelte a japn karakterteket, gy a random szimblumokat lttam csak s pusztn a trgy belltott tulajdonsgaibl kellett volna rjnnm arra mi micsoda. Inkbb kihagytam.
Szval miutn vgre sikerlt belindtani normlisan a jtkot, elkezdhettem. Igazbl nagyon megnyert mr az elejn a hangulatval. Pont ezt vrtam. Annyira Castlevania volt, fleg miutn elkezdett kicsit kibontakozni a f szl s jobban beleshattuk magunkat az esemnyekbe. Aztn nagy meglepetsemre teljesen mst kaptam, mint egy hagyomnyos Castlevania jtk s egyltaln nem bntam, st, csak jobban szrakoztatott. Teljesen pozitv vlemennyel vagyok errl a jtkrl. Tetszett a hangulat, a karakterek, a trtnet, az egsz felpts. Kicsit ugyan nehezen indult be, mert nagyon gy nzett ki, hogy az els helyszn ellensgeire igencsak r kell gyrni, de amint elrted a megfelel szintet, mris egyszeren ment minden tovbb.
s persze a legtbb Castlevania jtkhoz hasonlan, itt is kapunk ratornyot. Mert azt szeressk... Mikor elszr meglttam, ht "ugrltam rmmben", de szerencsre ez az ratorony sokkal bartsgosabb volt, mint a CV-ben szokott lenni.
A trtnet fszerepli egy apca, Iris s egy pap, Crocus. ppen zarndok ton vannak mikor is megllnak egy kisebb vroskban. Iris javaslatra krbenznek s hamarosan feltnik nekik az is, hogy van valamifle problmjuk az itt l embereknek. A polgrmester elmondsa szerint a kzelben lv kastlyban egykor egy kegyetlen r lt aki pusztn lvezetbl kpes volt fiatal nket vitetni a kastlyba majd megknozni s meglni ket. Az r pedig nagyon gy nz ki visszatrt. Egyik este megjelent a vroskban egy hrnk azzal az zenettel, hogy az r szeretn a vros lnyait a kastlyban ltni a telihold jszakjn. Iris elhatrozza, hogy segt a vroska lakinak s megkeresi ezt az urat, majd beszl vele. gy a pros - Crocus ellenkezse... ellenre - elindul a stt kastly fel. t kzben pedig nem egy plot twist trtnik.
A kvetkez az Okami volt PS2-re. Nagyon random kezdtem el. Ltsbl ismertem mr a jtkot, de konkrtumot persze most sem tudtam. Az eleje kicsit lassan s vontatottan ment, de utna... nagyon megszerettem. Igaz sokszor idegestett mennyit tudnak beszlni a karakterek lnyegtelen dolgokrl vagy csak ismtlik nmagukat. De tllhet. Ammy rettenetesen aranyos, mondom ezt gy, hogy nagyon nem vagyok kutys. Br Ammy farkas, lnyegtelen, ugat. rdekes volt ezttal egy llattal jtszani, leginkbb a harcok alatt. Nem, nem harap meg stb, felszerelhesz neki fegyvereket. Igen, fegyvert, a farkasnak. Ne krdezztek, mkdtt, az a lnyeg. A msik nagyon lvezetes dolog a jtkban az ecset volt. Amg volt tintd, festhettl a kpernyre. Klnbz technikkat sszeszedve pedig a jelek, amiket rajzoltl, klnbz hatst vltottak ki. gy virgba borthattl fkat, ltrehozhattl tavirzskat a vizen, irnythattad a tzet, a vizet, a villmokat, szelet idzhettl. Ha pedig a kzelben voltak ms karakterek is, akkor rjuk is hatssal voltak ezek a dolgok, k is reztk, hogy trtnik valami. Ht meg kell hagyni, tnyleg mvszet kell ahhoz, hogy kontrollerel rajzolgass, fleg a stickel. Szenvedtem vele nhol rendesen.
A hangulat nagyon j volt, a vilg, annak brzolsa s a jtk stlusa is nagyon megnyer. A trtnet pedig egyszeren csak epikus s szp. A kedvenc rszem mindig az volt, mikor egy-egy helysznt felszabadtottunk az tok all s vgignzhettk ahogyan visszatr az let s jraled a termszet. Ez mindig elgedettsggel tlttt el.
A jtk elejn Sakuya, Kamiki falvnak vdelmezje segtsget kr Amaterasutl, mert a 100 ve elzrt Orochi visszatrt s stt erejvel pusztulsba tasztotta a vidket. Amaterasu gy eljtt a fldre Shiranui, a fehr farkas kpben aki annak idejn egytt harcolt a hs Nagival Orochi ellen. Az istensghez csatlakozik egy Issun nev apr fi is, aki elmondsa szerint utaz mvsz s tulajdonkppen el szeretn lesni Amaterasu (ksbbiekben Ammy) technikit az ecsettel. Ketten elindulnak, hogy megkeressk a 13 techinkt, ezzel visszaszerezve Ammy erejt s kzben megprbljk felszabadtani a falut Orochi tka all. De Orochi legyzse csak mindennek a kezdete, az egsz trtnet jval bonyolultabb s veszlyesebb ennl. A 13 technika keresse kzben bejrjk egsz Japnt, klnbz ellensgekkel szllnak szembe s sok tmogatra lelnek, akikre ksbb szksg is lesz, mikor eltnik az grl a nap.
A jtk tbb legendt hasznl fel, persze nmileg tmdostott formban. Nhol meglep, nhol rdekes, epic vagy rzelmes, de az biztos, hogy maradand lmny tud nyjtani.
A kvetkez egy klnlegessg lesz, ez a Fahrenheit vagy ms cmen Indigo Prophecy PS2-re. Van benne valami nagyon rdekes ami kpes megfogni az embert. Az egsz setting elkpeszt, a stlus nagyon j, a hangulat tkletes. A jtk eleje nagyon megnyert, maga az indt tlet elkpeszt s nagyon sok lehetsget rejt magban. Egy akci / kaland jtkrl van sz, de inkbb taln interaktv drmnak kellene hvni. Vagy valami ilyesmi. A trtnet folyamn klnbz karaktereket irnythatsz, a jtk lehetsget ad arra, hogy nagy mrtkben rintkezz a krnyezeteddel, ezzel befolysolva a karakterek hangulatt, ami fontos rsze a jtknak. Az akci jelenetek alatt a karakterek sikeressge vagy buksa azon mlik, hogy sikerl-e a megadott sorrendben lenyomni a gombokat. Ez a rendszer mondjuk szerintem hlyesg volt. Nha bosszantan sokig tartottak ezek a rszek, a L1 s R1 felvltott nyomkodsa hiper sebessggel pedig kegyetlen volt. Nem csak az ujjaimnak de a kontrollernek is. De most komolyan, nem hinnm, hogy ez jt tud tenni egy kontrollernek, ezt taln figyelembe kellett volna venni a fejleszts sorn.
A jtk eleje nagyon is megnyert s tnyleg nem srn tallkozik ilyennel az ember. Viszont ahogy haladtunk egyre rdekesebb lett a story s a vgn mr kicsit sok volt nekem a sci-fi elem. Arrl nem is beszlve, hogy a kiscsaj, akit Lucas ltott az elejn, a trtnet nagy rszben el van felejtve, majd hirtelen megint emlkeznek r s mindenkinek kell, majd a legvgn mg csak azt sem tudjuk, hogy mi lett vele vagy gy egybknt mi van. Br semmit nem tudunk meg a vgn, csak Lucas meg Carla sorst, hogy a tbbiekkel mi lett, ht, kit rdekel. De nem panaszkodom. A trtnet a vge fel mr nem volt annyira lvezetes szmomra s a gombnyokods baromsggal sem tudtam teljesen megbartkozni. Ettl fggetlenl vallom, hogy ez egy olyan cm, amit rdemes kiprblni s megismerni, mert igenis megrdemli. Maradand lmnyt tud adni s j rtelemben.
Lucas Kane egy este, egy tterem mosdjban megl egy frfit. Viszont lltsa szerint gy rezte valaki irnytja a testt s ltomsai is voltak a gyilkossg alatt, majd mikor felbredt, mr csak a hullt ltta s a kst a sajt kezben. Sietsen tvozik a helysznrl, de nem kell sok id ahhoz, hogy az ugyancsak az tteremben lv rendrtiszt szrevegye a gyilkossgot. Lucas ezek utn prblja sszeszedni magt s magyarzatot tallni a trtntekre ami egyre nehezebb a folyton visszatr ltomsok miatt, a msik szlon pedig megkezddik a nyomozs a titokzatos ttermi gyilkos utn. A trtnetben hol Lucast, hol pedig az utna nyomoz prost, Carlat s Tylert irnythatjuk. Mindkt fl egyre kzelebb kerl az igazsghoz, a vgn pedig ssze kell fogniuk, hogy legyzhessk a mindenkit fenyeget veszlyt. Mindekzben pedig odakint klns mdon folyamatosan cskken a hmrsklet.
Igazbl... ha ltezne belle film, akkor szvesen megnznm. Csodlom, hogy mg nem csinltak belle.
Az utols pedig, amit megemltenk, az az Ar tonelico - Melody of Elemia (PS2). Taln egyetlen pillanatkpet lttam az egsz jtkbl mieltt nekikezdtem volna. tletem sem volt mi lesz, azt tudtam csak, hogy RPG. Igazbl csak azrt lltam neki, mert akkor ppen nem volt jobb jtk a kzelben s nem tudtam mihez kezdeni. De. Mr az opening nagyon meglepett. Olyan, mint valami epic anime opening. Ezek utn komolyan felkeltette az rdekldsemet s ahogy hozzkezdtem, egybl megszerettem.
A jtkban a vilg meglt mr 2 hatalmas katasztrft aminek kvetkeztben nem csak egy csods civilizci dlt romba, de a npessg s az lhet fldterlet nagyrsze is odaveszett. Jelenleg az egsz vilg sszesen egy hatalmas lebeg szigetbl s a rajta elhelyezked toronybl ll, a npessget pedig kt faj alkotja: az emberek s a Reyvateilek. A Reyvateilek klnleges lnyek akik kpesek pusztn neklssel, a dalaikkal klnbz hatst kivltani. Tmadni, vdelmezni, gygytani. A trtnet fszereplje Lyner, aki a torony fels rszn elhelyezked vros, Platina uralkodjnak a fia. Mikor a tornyban feltnik egy j, ismeretlen ellenfl azt a feladatot kapja, hogy menjen le a "lenti vilgba" s keresse meg a szksges dalt tartalmaz kristlyt, amivel legyzhetik ezt az jfajta ellensget. Lyner elindul, meg is rkezik, viszont a hajjban keletkezett srlsek miatt az hasznlhatatlann vlik. gy nem csak a kristlyt kell megkeresnie, de valamilyen megoldst is arra, hogy hazajusson. s ez mg csak a trtnet eleje, az els, a lekzdend akadlyok kzl. Az rja sorn megismerkedik klnbz szemlyekkel, kztk kt Reyvateilel, akik a segtsgre lesznek s csatlakoznak hozz, idvel pedig kiderl az is, kicsoda ll a tmadsok mgtt s pontosan mi trtnt a mltban a nagy katasztrfk idejn. Taln amit kidertenek, megvltoztatja majd a vlemnyket a jelen problmival kapcsolatban is s hozzsegt mindenkit egy boldogabb befejezshez.
Ahogyan a bejegyzs elejn rtam, a jtkban turklnod kell a partnereid, pontosabban a Reyvateilek tudatalattijban hogy ersebb dalokat legyenek kpesek alkotni. rdekes fordulat volt ez a szmomra, tekintve, hogy megint gy vgtam bele valamibe, hogy nem tudtam mi vr rm. Ht erre pont nem szmtottam, de be kell vallanom, hogy a dive system rdekesebb volt, mint elszr gondoltam volna s valahol kicsit elgondolkodtat is. Lnyegben Lynernek meg kellett oldania a lnyok lelkben felmerlt problmkat, vagy ppen hozz kellett ket segtenie a megoldshoz, ahhoz, hogy fejldjenek s gy egyre tbb s egyre ersebb dalokat legyenek kpesek alkotni. Hiszen a dalok rzsekbl szletnek s minden lelkillapot ms s ms dal megalkotshoz segt hozz. Ezek mellett pedig a lnyok is fejldhetnek lelkileg, ezek a fejldsek pedig megmutatkoznak a val vilgban is. Viszont ehhez a mvelethez az is kell, hogy a lnyok hajlandak legyenek valakit beengedni a lelkkbe. Lyner pedig minden alkalommal "mlyebbre hatol bennk", gy felfedezve klnbz rejtett rzseket s sokszor olyan dolgokat is, amiket a lnyok nem akarnnak neki vagy brki msnak megmutatni. Ezek a felfedezsek pedig nha veszllyel jrnak. Lyner nem egyszer kerl letveszlyes helyzetbe egy-egy lnyban mikzben prblja megtallni a problmk gykert.
szintn szlva meglepett a dive system s egyedi, j tletnek tartottam. Mg akkor is ha lecsupasztva ez lnyegben csak egy dating sim. Legalbbis r lehetne hzni ezt is. Annak ellenre, hogy minden lnnyal elmlytheted a kapcsolatot a trtnet folyamn. Ahhoz, hogy vgigvigyk a jtkot, nem kell minden lnyt teljesen felfedezni, amirt hls voltam. Ht, Aurica nem tartozott a kedvenc karaktereim kz s nha nem is akartam visszamenni "bel." Br meg kell hagyni nem semmi dolgok jtszdtak le a fejben. De ez mg nem menti meg a fltkenykeds liba szemlyisgt.
Az msik dolog, ami tetszett a jtkban az az, ahogyan Lyner nzpontja lassan megvltozik, majd a cljai is. A jtk elejn mindenkpen el akarta puszttani az ellensget, aki a vilgra tmadt, viszont miutn olyan sokat utazott s olyan sok trtnetet ismert meg, gy gondolta, hogy az ellensge meglse nem a megfelel befejezse ennek a harcnak. Tovbbra is egy olyan vilgot akar teremteni amiben bkben lhetnek az emberek, de nem gy, hogy megli Mirt. Helyette szeretn megmenteni t is, hogy boldogan lhessen velk ebben az j vilgban. Nos, ilyennel sem tallkozik srn az ember. Ez valahol elgondolkodtat volt s kedves. J kis fordulat, amire nem szmtott senki.
Nos, azt hiszem mra ennyi. Igaz tudnk mg rni ezekrl a jtkokrl mlyebben is, de kln bejegyzst nem szeretnk szentelni egyiknek sem, VDn pedig mr nem rok jtk ismertetket, szval... azt hiszem ennyi elg lesz bellk. Mr ha ezt is brki elolvassa egyltaln.